Internetbankieren in cijfers en feiten

Internetbankieren in cijfers en feiten Europa

Het klassieke internetbankieren waarmee via het internet toegang tot persoonlijke bankrekeningen mogelijk is, werd niet uitgevonden in Silicon Valley, maar door een consumentenbank in de regio Düsseldorf. In de jaren tachtig maakte de kleine bank het voor de eerste keer mogelijk om de eigen financiën online te bekijken. Het begon met een zelfbedieningssysteem in de foyer van de bank waardoor hun klanten de klok rond toegang hadden tot hun rekeningen. Uit de regionaal beperkte service groeide ondertussen een wereldwijd gebruikt systeem dat veel mensen niet meer willen missen.

 

De Denen houden van internetbankieren

Enquêtes in Europa gaven boeiende cijfers en feiten wat het gebruik van internetbankieren in de afzonderlijke landen betrof. Mensen tussen de 16 en 74 jaar oud werden gevraagd naar hun gewoonten bij hun omgang met persoonlijke rekeningen. Er zijn aanzienlijke verschillen tussen de landen van de EU en vooral in Griekenland was en is internetbankieren maar relatief weinig populair. Slechts 27 procent van de respondenten gebruikt het internet voor hun bankverrichtingen. In Denemarken daarentegen gaat men zelden naar de bankloketten omdat 89 procent aangeeft dat ze hun financiën liever online beheren. In Nederland is het vergelijkbaar. Dit maakt de Denen, samen met de Nederlanders, de koplopers in het gebruik van het virtuele bankloket. Engeland, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk vormen met 34 en 40 procent het brede middenveld.*

 

Een meertalige dienstverlening is standaard

De meeste banken bieden een taalkeuze aan in hun online activiteiten en aan de zelfbedieningssystemen. Vertalingen in verschillende vreemde talen maken deel uit van het algemene dienstenpakket en we ondersteunen op verzoek bedrijven die hun aanbod op dit gebied willen uitbreiden.

 

*Bron: Statista