Nederland behoort niet tot de vijf dichtstbevolkte landen van Europa, maar was in 2019 wel de op twee na sterkste digitale economie van de EU. Met een voortdurende groei van ongeveer vijf procentpunten per jaar zal de omzet in de Nederlandse online handel binnen enkele jaren de grens van 20 miljoen euro overschrijden, met slechts ongeveer 13 miljoen gebruikers. De internetuitbreiding in Nederland, die met vier beschikbare netwerken een bijna landelijke 4G-dekking in het mobiele gebied garandeert, vormt de basis hiervoor. Bijna 40 procent van de Nederlandse bedrijven gebruikt sociale media en ruim 22 procent werkt met Big Data. Binnen de EU neemt Nederland dus de tweede plaats in voor wat betreft de integratie van digitale technologie in de economie.
De grootste handelspartner van het land is China en Duitsland en de VS nemen respectievelijk de tweede en derde plaats in. Puur geografisch gezien wordt Nederland beschouwd als een internationaal logistiek knooppunt en veel wereldwijd opererende bedrijven hebben hier een vestiging. Met Rotterdam en Amsterdam heeft het land de grootste en op drie na grootste Europese haven in Europa. Veel Aziatische en Amerikaanse bedrijven vestigen hun Europese distributiecentra dan ook in Nederland. Luchthave Schiphol in Amsterdam is ook de op twee na grootste vracht- en passagiersluchthaven van Europa.
Uiterst diverse mogelijkheden om toe te treden tot de e-commercemarkt in Nederland
De sterke digitale economie in Nederland biedt goede instapmogelijkheden in alle branches. Binnen sommige sectoren zijn deze kansen zelfs uitzonderlijk goed. Op dit moment biedt slechts 17 procent van de Nederlandse bedrijven hun producten en diensten online aan. Hiermee genereren deze bedrijven een tiende van hun omzet. Vooral kleine en middelgrote bedrijven benutten hun mogelijkheden nog niet optimaal. Dit biedt nieuwkomers gunstige kansen bij de verkoop van individuele producten en het aanbieden van nieuwe producten in de dienstensector. Nederlanders worden gezien als nieuwsgierige trendsetters die innovatieve ideeën serieus nemen en deze graag integreren in hun dagelijks leven.
Dit heeft verschillende redenen en die maken een succesvolle toetreding tot de e-commercemarkt in Nederland mogelijk:
- de geografisch centrale ligging in Europa met gunstige verkeersverbindingen
- de nagenoeg volledige dekking van snelle internetverbindingen
- de sterke infrastructuur met hoogwaardige universiteiten
- de toenemende Amerikaanse invloed in Lifestyle & Language sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw
- de grote bereidheid van Nederlanders om Engels te spreken (nr. 1 wereldwijd voor niet-moedertaalsprekers)
Engelse & Nederlandse content vergemakkelijkt de start van de online handel
Moderne start-ups kennen de kracht van taal als verbindende schakel in de online verkoop. Daarom bieden deze bedrijven hun webshops graag aan in verschillende talen. De affiniteit van Nederlanders met de Engelse taal maakt de toegang tot hun e-commercemarkt stukken gemakkelijker. De Nederlanders houden echter ook van hun eigen taal en vooral in het geval van innovatieve producten en aanbiedingen is individuele content in het Nederlands de moeite waard. Klantenbinding puur op basis van traditie is vrij zeldzaam in Nederland, omdat Nederlanders van trends houden en altijd nieuwsgierig zijn naar innovaties. Spannende aanbiedingen en een goede service zorgen voor vertrouwen. Op basis hiervan zijn goede resultaten op lange termijn te bereiken. Vlotte en betekenisvolle taal speelt een belangrijke rol. Immers: wie het gevoel heeft begrepen te worden, begeeft zich ook graag op onbekend terrein.
Uitsluitend natives met de juiste kennis van de betreffende branche verzorgen de vertalingen en taaldiensten in het Engels. Bij ons vindt u altijd de ideale vertaler voor elk project, om succesvol van start te gaan in de online handel in Nederland.
Een nieuwe opmerking toevoegen