Een internationale strategie ontwikkelen en toepassen voor uw bedrijf is een project van lange adem. Het is belangrijk dat u dit rigoureus en slim aanpakt. Wenst u uw activiteit uit te breiden op internationale markten? Ontdek de 8 strategische stappen voor een succesvolle internationalisering van uw bedrijf.
Stap 1 - Meet de levensvatbaarheid van het project
De eerste stap in de internationalisering van een bedrijf is de positieve levensvatbaarheid van het exportproject. Een internationale uitbreiding kan bepaalde risico’s inhouden als de haalbaarheid slecht wordt geëvalueerd.
Neem dus uw tijd om dit inzicht te krijgen en maak de balans op van uw financiële, menselijke en logistieke middelen en stel uzelf vooraf de nodige vragen. Bijvoorbeeld, is het bedrijf economisch voldoende stabiel voor een internationale ontwikkeling? Is er genoeg menselijk potentieel met de juiste competenties om deze strategie in goede banen te leiden en de administratieve en juridische verplichtingen te managen? Is het bedrijf in staat het productievolume op te drijven? Kan het zich onderscheiden ten opzichte van de lokale concurrentie? Welke uitdagingen zal deze internationale ontwikkelingsstrategie moeten aangaan?
Stap 2 - Kies het land en analyseer de lokale markt
Als het project uitvoerbaar en relevant blijkt te zijn, dan is de volgende stap het zorgvuldig kiezen van het land waar het bedrijf verder kan ontwikkelen. Selecteer de meest voor de hand liggende bestemmingen volgens uw aanbod, de marktevolutie en uw groeiperspectief.
Afhankelijk van de commerciële en financiële situatie van het bedrijf kan een buurland minder risico’s inhouden. Of u kiest voor een internationale bedrijfsstrategie in meerdere landen.
Denk naast de landkeuze ook na over een precieze geografische zone voor de internationalisering van uw bedrijf (specifieke regio, meerdere grote steden, hoofdsteden, ...). Deze selectie wordt des te belangrijker als het beoogde land enorm uitgestrekt is. In de Verenigde Staten variëren bijvoorbeeld de culturele gewoonten en de consumentenbehoeften van staat tot staat.
Voer vervolgens een uitgebreide marktstudie naar de voorziene landen.
Deze belangrijkste punten dient u grondig te evalueren bij een internationale ontwikkelingsstrategie:
- Wat is het groeipotentieel in het beoogde land?
- Wat is de marktgrootte?
- Hoe doet de activiteitensector het daar?
- Welke verwachtingen heeft de consument?
- Hoe groot is het aanbod ter plaatse? Is er veel concurrentie?
- Hoe is de lokale cultuur?
- Welke middelen zijn er beschikbaar?
- Wat zijn de best practices van lokale bedrijven?
- Wat is de typologie van de consument?
- Welke behoeften zal u tegemoetkomen?
- Wat zijn de opmerkelijke consumptiepatronen in het land?
- Wat zijn de belangrijkste distributiemethoden?
Informeer u ook over de juridische, administratieve en logistieke stappen die gelinkt zijn aan de internationalisering van een bedrijf. Wat is de geldende regelgeving in het land betreffende de vestiging van een buitenlands bedrijf? Wat zijn de logistieke normen voor transport en export van producten? Zijn er beperkingen op douanevlak?
Dankzij deze analyse leert u de lokale markt beter kennen, definieert u uw succesfactoren, identificeert u uw belangrijkste concurrenten en de opportuniteiten voor uw internationale strategie.
Stap 3 - Kies hoe u zich internationaal vestigt
Is uw markt getarget? In een volgende stap kiest u op welke manier u een bedrijf in het betreffende land vestigt.
Er zijn meerdere mogelijkheden die u kunt toepassen op uw internationale bedrijfsstrategie: indirecte uitvoer (via een exportbedrijf), of directe uitvoer; vergunningen en franchises; de oprichting van een joint venture met een lokale partner, het openen van vestigingen of filialen, van productiesites in het buitenland, vertegenwoordiging, ...
De keuze van de vestigingsmethode hangt af van de financiële middelen waarover de onderneming beschikt, de ontwikkelingsperspectieven, maar ook van de regelgeving in het betrokken land. In sommige staten is het bijvoorbeeld verplicht samen te werken met een lokale partner om zich als buitenlandse onderneming te kunnen vestigen.
Stap 4 - Stel een actieplan op
U bent nu klaar om uw internationale ontwikkelingsstrategie uit te stippelen. Hiervoor hebt u een gedetailleerd actieplan nodig, met:
- de te bereiken doelstellingen,
- de prestatie-indicatoren (KPI = Key Performance Indicators),
- de in te zetten financiële en menselijke middelen,
- de acties nodig om de doelstellingen te halen,
- de voorziene termijn.
Benoem de medewerkers die een centrale rol zullen spelen in deze internationale ontwikkeling. Voor een dergelijk project hebben de teams bepaalde vaardigheden nodig en steunt het bedrijf op bepaalde partners, onderaannemers, investeerders, leveranciers en multiculturele teams.
Stap 5 - Bepaal het aanbod volgens de doelmarkt
Een andere fundamentele stap voor een succesvolle ontwikkeling in het buitenland is de aanpassing van uw marktpositie volgens het nieuwe doel.
Van land tot land, en zelfs van regio tot regio, kunnen culturele verschillen, consumptiegewoonten, behoeften en het voorgestelde aanbod immers totaal anders zijn.
Wilt u een commercieel aanbod bepalen dat is aangepast aan de verwachting van de consument in het land van bestemming? Ontwikkel eerst een grondige kennis van het land en het cliënteel.
Om uw internationale publiek beter te leren kennen, kunt u bijvoorbeeld onderzoeken en peilingen uitvoeren om de verwachtingen, voorkeuren en gewoonten van uw klanten in kaart te brengen. Denk ook aan het creëren van persona’s. Dat zijn typische profielen die de doelgroep vertegenwoordigen (persoonlijke en professionele situatie, omgeving, cultuur, interesses, moedertaal, communicatiemiddelen, koopgewoonten, ...).
Stap 6 - Pas uw communicatiestrategie aan
Dankzij deze grondige analyse kunt u nu een globale internationale marketingstrategie bepalen, aangepast aan de gewoonten van de consument, en verspreid via de meest relevante communicatiekanalen (sociale netwerken, website, pers, ...).
Een communicatiestrategie voor de internationalisering van een bedrijf moet voldoen aan bepaalde specifieke kenmerken. Daarom is het cruciaal om uw marketinginhoud aan te passen aan de culturele codes van het land.
Stap 7 - Zorg voor meertalige en kwalitatieve inhoud
Wilt u doeltreffend met uw internationale prospecten en klanten communiceren, dan zal het ook nodig zijn uw inhoud te vertalen in de taal van het beoogde land.
Deze vertalingen moeten uiteraard van topkwaliteit zijn en uitgevoerd worden door een gespecialiseerde vertaler in de betrokken activiteitensector (financieel, retail, banken en verzekeringen, industrie, voedingsindustrie, ...).
Hierbij stemt u alle kanalen af op een taalkundig en cultureel niveau: de website, productfiches, communicatie op sociale media, blogs, productverpakking, promotievideo’s, ...
Vergeet trouwens ook niet al uw juridische documenten te laten vertalen: wettelijke en commerciële teksten zoals algemene verkoopvoorwaarden en andere wettelijke vermeldingen, contracten van onderaannemers, notariële akten, commerciële contracten, businessplan, financiële en boekhoudkundige documenten, ... Soms is het noodzakelijk een beroep te doen op een beëdigd vertaler als bewijs van de rechtsgeldigheid van een vertaling bij een buitenlandse overheidsinstelling.
Kies voor professionele vertalers die uitsluitend in hun moedertaal vertalen en liefst in het land wonen waar de taal wordt gesproken.
Bent u op zoek naar doorgewinterde vertalers? Ontdek de diensten van ons vertaalbureau ViaVerbia.
Stap 8 - Laat u begeleiden door professionals
De internationalisering van een bedrijf is een complex en tijdrovend project, vooral als u het land in kwestie niet kent. Weet dat sommige organisaties u kunnen helpen bij uw internationale bedrijfsstrategie. De Kamers van Koophandel bieden bijvoorbeeld specifieke steun aan bedrijven om de internationalisering van een bedrijf te faciliteren.
Vraag een gratis prijsofferte aan
en ontvang binnen enkele uren een voorstel
- Geef aan wat u wenst
- Vraag een prijsofferte aan
- Bevestig en ontvang uw bestelling
Antwoord op uw vragen over de internationalisering van uw bedrijf
Wat zijn de voordelen van internationale ontwikkeling?
Uw bedrijf internationaal ontwikkelen is een krachtige hefboom voor groei die toegang biedt tot nieuwe klanten en tot een aanzienlijk concurrentievoordeel. Op termijn kan dit de bedrijfsprestaties verbeteren, de omzet verhogen en aanzienlijke besparingen opleveren.
Wat zijn de beperkingen van een internationale ontwikkelingsstrategie?
Tijdens de internationalisering van het bedrijf komen er misschien beperkingen op uw pad. De taalbarrière en de culturele verschillen kunnen de realisatie van uw project bemoeilijken. Dat geldt ook voor de logistieke beperkingen en administratieve vereisten bij een exportproject. Daarom is het belangrijk om goed geïnformeerd te zijn over de markt en begeleid te worden door moedertaalsprekers.
Wat is de beste internationale ontwikkelingsstrategie?
Er bestaat geen wondermiddel om de internationalisering van uw bedrijf te doen slagen. Neem deze stap niet overhaast, wacht tot het bedrijf in eigen land behoorlijk gevestigd en ontwikkeld is. Neem ook de tijd om het land en alle bijzonderheden van uw bedrijfssector op de buitenlandse markt te leren kennen.
Een nieuwe opmerking toevoegen