Vertalingen voor de schoenen- en ledersector

Vertalingen voor de schoenen- en ledersector

Het ambacht van schoenmaker gaat terug tot in de Romeinse tijd, maar sindsdien is er al veel veranderd. Vandaag worden jaarlijks ongeveer 22 miljard paar schoenen geproduceerd, en nog steeds verlopen veel stappen in het productieproces uitsluitend manueel. Het opspannen van de lappen leder die vervolgens verlijmd moeten worden, is bijna uitsluitend handwerk en ook de productie van bekledingen en interieuruitrustingen voor de voertuigindustrie is een omslachtig proces. Bijna twee derde van de wereldwijde schoenenproductie vindt plaats in Azië, waar ook andere belangrijke stappen zoals het looien van leder worden uitbesteed. Vaak is het materiaal van in Europa met de hand gemaakte lederen schoenen ook afkomstig uit Azië, omdat de veiligheidsvoorschriften daar minder strikt zijn dan in het duidelijk milieubewustere Europa.

 

In Europa gelden strenge milieueisen voor de lederindustrie

Rundsleder was al in de Oudheid het perfecte materiaal om schoenen te vervaardigen. Toen gebruikte men nog plantaardige stoffen om het leder slijtvast te maken, vandaag wordt hiervoor meestal leerlooien met zouten gebruikt. In het moderne productieproces wordt leder vaak in meerdere fasen gelooid, gekleurd en versneden om een duurzaam paar schoenen te produceren. In de Europese schoenen- en lederindustrie gelden sinds de jaren 70 echter verscherpte milieuvoorschriften. Enkel voor gespecialiseerde looierijen loont het daarom nog de moeite om vandaag nog vestigingen in Europa te hebben. Zo waren er in 2006 in Italië bijvoorbeeld ca. 2300 looierijen, in Duitsland nog slechts 80. De weg van de ruwe dierenhuid naar een trendy handtas of een paar hoogwaardige lederen schoenen gaat nog gepaard met veel handwerk, maar dankzij de duurzaamheid van deze producten stijgt de vraag opnieuw.

 

Retail krimpt, e-commerce boomt

Er is overal vraag naar hoogwaardige producten en mooie schoenen of tassen en riemen kan de consument online in een paar clicks wereldwijd bestellen. Tegelijkertijd genereert een eenvoudige prijsvergelijking op het net steeds meer onlineverkopen. Door de internationale handel in lederwaren via grote online marktplaatsen komt de retail al jaren steeds meer in de problemen en tussen 2009 en 2017 daalde het aantal fysieke schoenwinkels met bijna een vierde.

 

Sectorspecifieke vertaaldiensten voor de schoenen- en lederindustrie

De globalisering en het snel en makkelijk kunnen bestellen met één click vormen nieuwe uitdagingen voor producenten en handelaars. Meertalige productbeschrijvingen stimuleren de omzet in het buitenland en internationale contracten zijn ook voor kleine bedrijven uit de lederindustrie een noodzakelijke stap op weg naar duurzaam succes. Geïnformeerde vertalingen ondersteunen de opening van nieuwe markten voor de eigen producten waardoor ook de kansen op succes op lange termijn stijgen. Wij stellen onze professionele vertalers graag ter beschikking.