Correcte vertalingen van Amazon-productteksten bevorderen de verkoop

vertalingen van Amazon-productteksten

De Nederlandse en Franse edities van het Amerikaanse onlinepostorderbedrijf Amazon zijn sinds de lancering ook bruikbaar voor België en ondanks de verschillende regelgeving op het gebied van belastingtarieven kunnen bijna alle producten zonder problemen met slechts enkele muisklikken worden geprijsd en klaargemaakt voor verzending naar België. Vooral kleding, boeken, tijdschriften en consumentenelektronica worden in de logistieke centra van Amazon verpakt voor verzending naar de buurlanden. De korte verzendtijden zijn slechts één van de voordelen van Amazon, want ook in de wereld van de zoekmachines staat de onlineshop dankzij geavanceerde algoritmes meestal in de top drie van de resultatenlijsten. Potentiële klanten worden dus voortdurend doorverwezen naar de onlinepostordergigant en maken gebruik van zijn aanbiedingen, die na registratie met weinig moeite kunnen worden besteld.  Veel van de onlineshoppers starten hun productonderzoek zelfs rechtstreeks bij Amazon zonder vooraf een zoekmachine te gebruiken. Dit maakt duidelijk welke marktpositie Amazon inneemt en dit is natuurlijk ook interessant voor elke retailer.

De uitgebreide FBA-service van Amazon vormt een reële meerwaarde voor verkopers, want als men producten rechtstreeks in de logistieke centra van Amazon plaatst, bespaart men niet alleen tijd, maar ook geld dat men nodig heeft voor eigen opslag. Een studie noemt Amazon vanwege de vele voordelen voor handelaars en inkopers de gatekeeper van het onlineshoppen wereldwijd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat meer en meer verkopers willen delen in dit succes. Geregistreerde Amazon-retailers kunnen gebruik maken van verschillende diensten die door het onlinepostorderbedrijf worden aangeboden. Zo biedt Amazon onder andere ook een vertaaldienst aan. De automatische tool Translate vertaalt in realtime en kan de interesse van buitenlandse kopers vergroten na een paar instellingen van het aanbod.  Amazon Translate is zeer betrouwbaar in meer dan 50 talen voor de vertaling van eenvoudige productbeschrijvingen met trefwoorden en korte, duidelijke artikelnamen. Toch mag men niet blindelings vertrouwen op artificiële intelligentie, en dit werd onlangs voor vele retailers in Zweden overduidelijk.

 

Amazon in het Zweeds - gebruikers verbaasd over grote blunders

In oktober 2020 was het eindelijk zover: Amazon lanceerde zijn Zweedse versie wat veel retailers van over de hele wereld vanaf het begin wilden meemaken. De eerste gebruikers in Zweden kregen echter een verkeerde nationale vlag te zien, en slechts een paar muisklikken verder doken ernstige vertaalfouten op, de nachtmerrie van elke handelaar. Een siliconen bakvorm werd per ongeluk door Amazon's automatische vertaaltool Translate beschreven met  termen als "geschikt voor ganzenwijn" en "optimale ontlasting" en het onlinepostorderbedrijf adverteerde een zomers fotobehang met de korte beschrijving: "Verkrachting bloemenpastoraal". Wat op het eerste gezicht verbazing en een glimlach opwekt, kan op lange termijn leiden tot omzetverlies, wat gemakkelijk kan worden vermeden. In de goedkopere prijsklasse en bij alledaagse producten is een nauwkeurige beschrijving zeker niet de enige doorslaggevende factor voor een aankoop, maar in geval van complexe artikelen en nieuwe, innovatieve productideeën kan een coherente en foutloze beschrijving de kooplust op lange termijn vergroten.

 

Correcte vertalingen van artikelnamen en productteksten die het aanbod op een juiste manier ondersteunen, worden over het algemeen beschouwd als verkoopbevorderend en hoeven niet duur te zijn.

Met onze vertaaldienst voor Amazon-producten bieden we een uitgebreide ondersteuning tegen een betaalbare prijs:

  • We werken met ervaren moedertaalvertalers in de doeltaal die over de juiste branchekennis beschikken. Op deze manier worden landspecifieke subtiliteiten coherent naar de doeltaal omgezet.
  • Dankzij culturele tekstaanpassingen, bijv. voor Amerikaans of Brits Engels (Sneakers/Trainers), vergroten we bovendien de zichtbaarheid van de aangeboden producten.
  • Vergelijkbare beschrijvingen leiden tot een eerlijke prijsberekening van onze service.

 

Een nieuwe opmerking toevoegen