Hoe een expansie mislukt: de 6 meest voorkomende fouten bij de stap naar het buitenland

Hoe een expansie mislukt de 6 meest voorkomende fouten bij de stap naar het buitenland

De stap naar het buitenland is voor middelgrote bedrijven een uitdaging, want niet alles wat op de markt in eigen land goed functioneert, is automatisch overdraagbaar naar een elke andere markt.  Daarom moeten ondernemers de volgende zes fouten vermijden:

Onvoldoende planning

Wie goed voorbereid wil zijn, moet rekening houden met onvoorziene omstandigheden. Het businessplan moet minstens drie mogelijke scenario’s afdekken.

Gebrekkige marktanalyse

Men ziet vaak dat bedrijven vooral naar de hoofdstad willen trekken. Dat is vaak ook strategisch de juiste beslissing, maar lang niet altijd.

Ontbrekende netwerken

Netwerken en samenwerken zijn een belangrijk onderdeel van een zakelijke strategie, ongeacht waar. Het is ideaal om al voor het toetreden tot de markt ter plaatse tijd te investeren en de juiste relaties op te bouwen.

Besparen op aanwerving en selectie

Veel ondernemers willen alles zelf doen en pakken de zoektocht naar personeel eerder nonchalant aan.

Onderschatten van culturele en taalverschillen

In het huidige tijdperk van de globalisering is het verleidelijk om internationale zaken af te handelen in de wereldtaal Engels. Dat is misschien wel voldoende voor eenvoudige, grensoverschrijdende transacties, maar voor de vestiging van een hoofdkantoor in het buitenland is een blootstelling aan de lokale taal en cultuur noodzakelijk.

Weerstand tegen advies

Hoe “vreemder” het land van bestemming lijkt, bijvoorbeeld bestemmingen in het Verre Oosten of Latijns-Amerika, hoe intuïtiever het is om adviseurs met een uitstekende kennis over de lokale juridische en bureaucratische systemen erbij te halen.

Een nieuwe opmerking toevoegen